Tuesday, April 27, 2010

~...penghargaan...~

bismillah~



Hargailah orang di sekeliling anda,,nescaya anda akan dihargai.
Kebiasaan manusia terutama apabila berapa di peringkat atau pangkat kehidupan yang penting dan teratas sering lupa menghargai jasa orang-orang kecil.



Sering kali juga apabila orang atasan ini mahu mengejar target dan matlamat sesuatu akan merasakan orang-orang kecil bagai penganggu urusan dan matlamat mereka.



Itulah lumrah manusia, apabila merasakan diri serba betul, cukup bersistem dan tiada masa berurusan dengan orang yang lemah maka, orang-orang yang lemah ini akan dipersalahkan.



Pandangan manusia itu pelbagai, ada yang melihat keindahan sebuah pulau itu dari segi keputihan pasirnya, ada pula dari sudut kejernihan airnya, kecantikan karang lautnya, atau pemandangan yang cantik. Begitu juga apabila orang melihat keburukan sebuah kereta lama dari segi enjinnya, atau mungkin dari warna cat, bentuk badan, dan sebagainya. Dasarnya laluan berfikir manusia itu berbeza maka lahirlah sebuah natijah komentar dan keputusan yang berbeza-beza.



Walau bagaimanapun, buat orang-orang kecil yang sering merasa diri diperkecilkan, semangat dilemahkan, kehadiran tak diundangi dan kebolehan dinafikan, jangan sedih jangan serik untuk terus melangkah sebaris orang-orang besar. Hidup ini suatu proses, proses pembelajaran dalam penilaian. Belajar dari manusia, belajar dari alam, belajar dari segala makhluk. Ilmu pembelajaran itu hanya boleh diperolehi apabila anda membuat refleksi terhadap apa yang diterima, dan penilaian itu dibuat terhadap apa yang kamu beri dan bertindak balas atas penerimaan.



Sedih, terkilan, kecewa, hilang semangat, dan sebagainya itu lumrah hidup manusia. Masakan Allah Taala sengaja menciptakan naluri rasa itu secara sia-sia, pasti ada nikmat untuk diberi, kerana kita tidak akan kenal manisnya gula jika kita belum merasakan masinnya garam, kita tidak akan kenal panasnya api jika kita tidak rasa sejuknya ais dan kita tidak akan menghargai bahagia jika kita tidak kenal peritnya derita.

Walau apapun yang kita terima, kenangkan apa yang telah kita beri.
Ucapkanlah Terima Kasih sebagai penghargaan kepada manusia. Sudah berapa kalikah kita mengucapkan terima kasih kepada ibu yang sering memasakkan makanan untuk kita? Berapa kalikah juga kita mengucapkan terima kasih buat ayah yang memberi nafkah kewangan dan kasih sayang kepada kita? Pernahkah kita berterima kasih kepada tukang sapu di koridor bangunan sekolah,asrama, kuliah atau pejabat? Dan ramai lagi orang sekeliling kita yang telah berbuat baik terhadap kita. Ringankan mulut mengungkapkan terima kasih sekalipun seringan perkara seperti memberikan senyuman kepada kita (kerana senyuman itukan sedekah)..dan bertasbihlah memuji Allah Taala dalam setiap keadaan supaya kita terpilih menjadi hamba yang bersyukur.


Nabi shalallahu alayhi wasallam bersabda yang bermaksud;
"Barangsiapa yang tidak berterima kasih kepada manusia, nescaya dia tidak berterima kasih (bersyukur) kepada Allah Taala." Hadith Riwayat Ahmad dan at-Tirmidzi, disahihkan al-Albani

Allah Taala berfirman yang bermaksud;
"Demi sesungguhnya jika kamu bersyukur nescaya akan AKU tambahi nikmat-KU kepada kamu, dan demi sesungguhnya jika kamu kufur dan ingkar sesungguhnya azab-KU amat keras." (Surah Ibrahim ayat 7)

Allahu'alam~


No comments: