Friday, August 5, 2016

IBRAH PERJALANAN



Sesekali kita kena keluar dari landasan rutin harian dan tempat permukiman. Demi merasai keperitan permusafiran. Dan menyedari hakikat kehidupan di dunia ibarat sang musafir yang tumpang berteduh di sebatang rimbunan pohon, lalu meneruskan perjalanan apabila sampai masanya.

Indah sesebuah destinasi permusafiran begitulah hakikat dunia,indah tapi bukan destinasi abadi dan hakiki.

Setiap destinasi Tanah Tinggi menjadi kegemaran setiap insan untuk merasai kenyamanan, kesejukkan, dan pemandangan menghijau. Namun, jika diamati setiap jalan ke tanah tinggi berliku-liku bagai ular kena palu. Sempit, bercerun tajam, bergaung, dan berjurang. Sebelum sampai ke tempat yang saujana dipandang, sesegar hijau daunan dan sedingin air salju.

Begitulah hakikat sesuatu yang indah untuk digapai memerlukan pengorbanan waktu, wang dan keselesaan.

Lantas, andai indahnya kenikmatan dunia yang dikecapi pasti indahnya Syurga itu infiniti. Tiada batas dan henti.

Andai, perjalanan(hadap pening,loya dan mungkin muntah) mengapai puncak Tanah Tinggi itu sering membuatkan kita berfikir dua tiga kali. Sehinggakan terimpi jika boleh terbang pasti suka hati.
Lalu, haruslah diakui betapa perjalanan menuju Syurga yang abadi itu lebih lagi. Cuma nafsu sering membatasi untuk teruskan perjalanan yang penuh onak duri. Kerna Syurga dipagari mehnah dan tribulasi.

*sedang belajar memaknai sebuah perjalanan musafir*

~20032016
~1733
~BukitFraser

No comments: