Saturday, October 15, 2022

Kitar Hidrologi antara topik yang ummi suka ceritakan kepada anak-anak kerana ianya melibatkan sumber alam yang sering kita lihat. Semalam sekali ummi sentuh cerita kitar air ini tapi ummi kongsikan tafsiran surah At-Tariq yang ustazah sampaikan dalam kelas Al-Aqsam kelmarin.
.
.
Selain faktor buku 'Water Droplet' yang jadi buku kegemaran anak-anak ketika sesi 'story telling'. Ummi sendiri tertarik pada subjek Geografi masa tingkatan 6 dahulu kerna ditakdirkan Allah malam sebelumnya ummi bertemu berkaitan kitaran air (Ar-Raj') dalam surah At-Thariq sampaikan ketika subjek alat diajarkan ummi boleh terdetik dalam hati perkataan SubhanaAllah! Allah dah sebut dalam Qur'an topik ini!
.
.
Jadi dari situ ummi menyedari memperkenalkan subjek alat melalui alQuran kepada anak-anak penting agar anak dapat membina jalan pemikiran ilmu alat berteraskan ilmu wahyu (alQuran). Kita usahakan sahaja kelak Allah juga yang fahamkan anak-anak.
.
.
Malam kelmarin kelas Al-Aqsam kami bertemu dengan Sumpah Allah dalam surah al-Tahriq mengenai Bintang yang bersinar tajam.
Memandang bintang di langit mengingat akan setiap manusia ada penjaganya.
.
.
Sumpah seterusnya dalam surah ini adalah
وَٱلسَّمَآءِ ذَاتِ ٱلرَّجْعِ

Demi langit yang mengandungi hujan

*Ar-Raj' bermaksud berputar atau kitaran air daripada hujan turun ke bumi dan naik semula ke udara dalam bentuk wap air dan jadi awan kemudian turun semula ke bumi dan begitulah seterusnya.
.
.
Apabila Allah dah rakamkan proses kitaran hidrologi dalam alQuran bererti ilmu Geografi & Sains Fizikal ini telah pun Allah minta manusia fikirkan akan kebesaran Allah.
.
.
Pandangan & fikiran manusia terbatas dan terkadang disibukkan dengan urusan-urusan harian masing-masing. Lalu, memandang alam dengan hati yang kosong.
.
.
Kadang-kala manusia rasa sempitnya hidup, tiada siapa yang peduli akan perasaan & masalah yang dihadapi.
Lalu, datang bisikan jahat untuk rasa Allah tak pedulikan dirinya yang sedang gundah gulana, perit di jiwa & sesak di dada.
.
.
Pandanglah alam,
Luas terbentang, sedang urusan kitaran angin ini Allah tak pernah abaikan. Ada malaikat yang diutuskan untuk membawa angin agar proses pembentukkan awan terus berlaku.
.
.
Begitu jugalah diri manusia ada malaikat yang menjaga mencatat segala amal perilaku. Urusan manusia sebagai khalifah di muka bumi haruslah lebih lagi Allah beri perhatian.
.
.
Melalui kitaran air @ kitar Hidrologi sahaja manusia menyedari sedangkan air boleh berubah-ubah bentuk mengikut aturan Allah. Terusan air itu melalui proses di langit dan ke bumi semula.
.
.
Betapa melalui tanah juga manusia boleh mengambil ibrah akan beza jenis tanah & peranannya. Ada tanah yang mampu serap/ telap air. Ada tanah yang tidak mampu serap ada. Namun kedua-duanya ada kelebihan. Sebagaimana yang serap air dapat menyampaikan air kepada akar dan jadi simpanan air ke bumi.
.
.
Begitu juga lapisan tanah tak serap air jadi dasar takungan air bawah tanah (akuifer).
.
.
Cantik susunan Allah terhadap biodiversiti alam. MashaAllah Tabarakallah.

Lalu, teringat hadis mengenai hujan, tanah & ilmu ini ;

Dari Abu Musa, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

مَثَلُ مَا بَعَثَنِى اللَّهُ بِهِ مِنَ الْهُدَى وَالْعِلْمِ كَمَثَلِ الْغَيْثِ الْكَثِيرِ أَصَابَ أَرْضًا ، فَكَانَ مِنْهَا نَقِيَّةٌ قَبِلَتِ الْمَاءَ ، فَأَنْبَتَتِ الْكَلأَ وَالْعُشْبَ الْكَثِيرَ ، وَكَانَتْ مِنْهَا أَجَادِبُ أَمْسَكَتِ الْمَاءَ ، فَنَفَعَ اللَّهُ بِهَا النَّاسَ ، فَشَرِبُوا وَسَقَوْا وَزَرَعُوا ، وَأَصَابَتْ مِنْهَا طَائِفَةً أُخْرَى ، إِنَّمَا هِىَ قِيعَانٌ لاَ تُمْسِكُ مَاءً ، وَلاَ تُنْبِتُ كَلأً ، فَذَلِكَ مَثَلُ مَنْ فَقِهَ فِى دِينِ اللَّهِ وَنَفَعَهُ مَا بَعَثَنِى اللَّهُ بِهِ ، فَعَلِمَ وَعَلَّمَ ، وَمَثَلُ مَنْ لَمْ يَرْفَعْ بِذَلِكَ رَأْسًا ، وَلَمْ يَقْبَلْ هُدَى اللَّهِ الَّذِى أُرْسِلْتُ بِهِ

“Permisalan petunjuk dan ilmu yang Allah mengutusku dengannya adalah bagai ghaits (hujan yang bermanfaat) yang mengenai tanah.

Maka ada tanah yang baik, yang boleh menyerap air sehingga menumbuhkan tumbuh-tumbuhan dan rerumputan yang banyak.

Di antaranya juga ada tanah yang ajadib (tanah yang boleh menampung air, namun tidak boleh menyerap ke dalamnya), maka dengan genangan air tersebut Allah memberi manfaat untuk banyak orang, sehingga manusia dapat mengambil air minum dari tanah ini. Lalu manusia dapat memberi minum untuk haiwan ternaknya, dan manusia dapat mengairi tanah pertaniannya.

Jenis tanah ketiga adalah tanah qi’an (tanah yang tidak boleh menampung dan tidak bisa menyerap air).

Inilah permisalan orang yang memahami agama Allah, bermanfaat baginya ajaran yang Allah mengutusku untuk membawanya. Dia mengetahui ajaran Allah dan dia mengajarkan kepada orang lain. Dan demikianlah orang yang tidak mengangkat kepalanya terhadap wahyu, dia tidak mau menerima petunjuk yang Allah mengutusku untuk membawanya.”

(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

.
.
Tak akan habis nak tulis pasal kitar Hidrologi ni. Terlalu banyak ilmu yang boleh dikupas melalui proses ini.

Antara proses menegak ;
Sejatan
Sejat peluhan
Pemelupan
Kerpasan (Hujan / Salji)
Pintasan
Pepeluhan
Resapan

Antara proses mendatar pula ;
Air larian permukaan
Aliran air bawah tanah
Aliran lintang atmosfera (angin yang mengerakkan awan).

.
.
MashaAllah Tabarakallah Kan.
Seronok belajar tentang ilmu alam ni.
Lagi menjiwai jiwa kita tahu semua ilmu yang kita ambil tahu dan belajar ini tuntutan sebenarnya hanya untuk menTauhidkan Allah dengan sebenar-benarnya.
.
.
Jika jadi pakar Geologi, Hidrologi, Oceanology, Geography tapi tidak bertambah keimanan dan ketaatan kepada Allah tidaklah menjadikan kita bijak pandai di sisi Allah.

Kerna yang bijak pandai itu hanya orang yang beriman dan menyakini Hari Akhirat lalu bersedia menyiapkan bekalan ke Sana.

Jazakumullahu khayra buat Dr. Sholihah Kaswari & ustaz Abu Ilkiya Ashajj yang mengenalkan saya konsep 'Alam Takambang Menjadi Guru' ini. Barakallahufikum

.
.
#UmmuUwaisAzizah
#ibrahalaqsam
#perspektifalQuranmengenaiGeografi
#DSK 



No comments: