Friday, August 17, 2007

~...Habit 4: Think Win-Win Untuk Survival Dakwah...~


“Saya tidak akan menang kecuali ada yang kalah”, kata Ahmad.
“Betul, jika ia sebuah pertandingan. Tetapi hakikat kehidupan kita bukan suatu pertandingan. Ia adalah suatu realiti yang kita boleh menang bersama”, jawab Syarif.
“Betulkah begitu? Bukankah sudah sekian lama kita hidup dalam dunia pertandingan? Sejak Darjah 1 lagi. Kalau tak dapat nombor 1 hingga 30, tentu sahaja masuk ke kelas 2 Bakti dan bukan lagi 2 Aman. Silap-silap tercampak ke 2 Erat”, sambung Ahmad pula.
“Ya, sebab itulah susah untuk Think Win-Win kerana kita hidup dan membesar di dalam dunia Win-Lose atau jika dua Win-Lose gagal beralah, ramai pula yang memilih Lose-Lose”, ujar Syarif sambil mengenang-ngenang kembali PUISI 2006 yang ditelitinya dari Saifulislam.Com.

THINK WIN-WIN
Ramai yang bertanya kepada saya mengapa saya mengambil masa yang terlalu lama untuk mendokumenkan Habit 4 iaitu Think Win-Win, selepas 3 habit yang pertama telah selesai saya nukilkan.

Jawapannya mudah.
Terlalu sukar untuk menulis tentang Think Win-Win, sebagaimana susah untuk mempraktikkannya. Kita sudah benar-benar selesa hidup, makan, minum, belajar, bekerja malah berdakwah dengan Think Win-Lose.
Pemikiran Win-Lose terbit dari sangkaan diri bahawa dunia ini miskin kebaikan. Pemikiran yang membayangkan bahagian masing-masing seperti sebuah kek. Jika engkau makan potongan yang besar, maka ia akan mengecilkan bahagianku!
Lantas kita sentiasa bertanding di luar pertandingan. Hasilnya tidak ada sesiapa yang menang. Menang atas kekalahan orang lain, bukanlah kemenangan yang bermakna. Ia umpama enjit-enjit semut, siapa sakit naik atas.
Sakit apa?
Sakit iman. Memanjat kejayaan dengan memijak orang lain.
Paling malang, apabila pemikiran Win-Lose ini menguasai jiwa daie. Bertanding di dalam dakwah.
Saya pernah menempuh pengalaman yang mengajar saya betapa peritnya berdakwah di dalam kerangka Win-Lose.


PENGALAMAN PAHIT
Semasa bertugas sebagai Imam di Belfast Islamic Centre, saya sungguh berhasrat untuk memberikan sepatah dua kata menyambut kedatangan pelajar baru tahun itu. Atas kapasiti saya sebagai Imam, saya bertemu dengan pelajar Muslim baru dari pelbagai negara yang datang belajar di The Queen’s University, Belfast. Namun sudah tentu saya juga mahu bercakap secara khusus kepada pelajar Malaysia yang senegara dengan saya.
Lantas sebuah program diatur semenjak seminggu dua sebelum pelajar baru tiba, dan ia adalah amalan biasa bagi komuniti pelajar Malaysia. Tiba-tiba saya dikejutkan apabila ada pula pelajar senior lain yang mahu mengadakan program pada tarikh dan masa yang sama. Untuk berkelakuan rasional dan berfikiran Win-Win, saya mengajak pelajar yang mahu bercakap itu untuk bersama-sama di dalam program yang telah dirancang ini. Malah saya menawarkan diri untuk bercakap hanya setengah jam, supaya setengah jam berbaki diisi oleh pelajar tersebut.
Prioriti utama ialah, saya tidak mahu pelajar baru diletakkan di dalam suasana terpaksa memilih. Ia bukan pertandingan populariti, tetapi ia adalah tanggungjawab agama yang maqasidnya adalah pada mengumpulkan manusia di dalam kebaikan.

“Agar kamu tegakkan agama, dan janganlah pula kamu berpecah belah di dalam urusan itu” (Al-Syura 42: 13)

Beberapa panggilan telefon dibuat untuk mencari kata sepakat. Tetapi masa dibuang dari pagi hingga lewat malam tanpa penyelesaian kerana Win-Lose adalah jenayah kepada dakwah.
“Ustaz ambil pelajar lelaki dan biar pelajar perempuan datang ke program kami”, katanya.
“Apa? Apakah kalian ini feminist atas nama dakwah?”, mengapa yang lelaki disingkirkan dari manfaat jika benar dakwah kamu substancenya adalah kebaikan?”, tersirap darah saya menerima cadangan itu.
Selepas puas berdiskusi, akhirnya saya pula disinggung sebagai ‘outsider‘ yang sepatutnya ke tepi.
Lambakan gerakan Islam yang ada di Malaysia belum berupaya memenangkan Islam kerana mereka sangat berminat untuk bertanding di dalam dakwah. Kemenangan hanya dapat dicapai di atas kekalahan orang lain!
Jika soal pilihanraya yang dimaksudkan, maka amat sahih hanya satu kemenangan yang boleh diwartakan. Tetapi soal Tarbiyah, pemuliharaan spesis manusia agar keluar dari Jahiliah kepada Islam, Win-Lose telah membazirkan masa dan manusia.
Lose-Lose jua yang sering terhasil


REFORMASI 1998
Besarnya hikmah di sebalik Reformasi 1998, gerakan Islam diajak bermuhasabah dan tiada peranan yang signifikan boleh dimainkan oleh sesiapa jika setiap satunya masih terperangkap di dalam kesumat Win-Lose. Kita harus mencari titik pertemuan, bukan untuk bertolak ansur semata, tetapi untuk mencipta suatu momentum yang berkesan ke arah memenangkan Islam.
Tetapi Win-Lose itu sudah melekat pada hemoglobin darah mujahidin dakwah kita, terlalu sukar untuk mempercayai bahawa kemenangan sebenar ialah pada keupayaan diri membawa orang lain untuk sama-sama berjaya. Berjaya sendiri-sendiri adalah kepalsuan yang menipu.
Apabila mereka yang berjuang atas nama Islam gagal melakukan hijrah dari Win-Lose kepada Win-Win, akhirnya pencapaian kita pada ulangtahun ke-50 kemerdekaan Malaysia, adalah Lose-Lose. Semakin kita sangka yang kita berdakwah, semakin rancak orang melarikan diri dari Islam. Kerana pseudo mujahid ini tidak mahu mencari kemenangan Islam, sebaliknya lebih berselera mencari kemenangan sendiri-sendiri.


PAS
Antara pencetus kepada pemikiran Win-Lose ialah pada superiority complex. Lawannya ada inferiority complex yang sentiasa membiarkan dirinya menjadi tempat orang mengelap kaki. Ia adalah Lose-Win.
Untuk itu saya sering mencadangkan sahabat-sahabat yang mahu menggunakan alasan PAS sebagai jemaah tertua sebagai alasan untuk ‘mewajibkan’ penyertaan bersamanya, agar membuat semakan semula terhadap pendekatan sebegini.
Di zaman orang berani berfikir dan bercakap apa sahaja, nanti yang tertua itu akan disendakan sebagai terbongkok, ternyanyuk dan tertinggi tekanan darahnya. PAS sebagai jemaah tertua, tetap jemaah tertua. Tetapi keistimewaan menjadi jemaah tertua, ialah pada kelebihan pengalaman dan pelajarannya di dalam senario dakwah dan politik Malaysia. Tawarkan ia sebagai suatu kelebihan, dan bukannya hak yang menekan.
Menawarkan kelebihan, lebih berkesan dalam mencipta kawan tanpa perlu mengambil risiko membiakkan lawan.
Alhamdulillah pendekatan yang proaktif ini semakin mudah diterima, khususnya di kalangan generasi muda yang mempunyai prospek yang tinggi terhadap angin perubahan. Jika ia belum begitu membantu PAS dalam menambah keahlian sekali pun, ia meramaikan orang yang memahami dan tidak memusuhi PAS.
Saya yakin gerakan-gerakan Islam sedang rancak menjana perubahan ke arah Win-Win ini.
ABIM
Alhamdulillah dengan sikap yang positif, saya tidak berdepan dengan apa-apa masalah malah menghargai peluang dari sahabat-sahabat di dalam ABIM yang sering mengajak saya kepada dialog dan kerjasama. Saya telah beberapa kali mengisi program di Anjung Rahmat dan semua orang saling mengambil manfaat. Diskusi saya bersama kepimpinan ABIM juga menyegarkan jiwa dakwah atas keyakinan semua bahawa Win-Win adalah kunci kejayaan.


Saya juga diberi kepercayaan untuk menjadi salah seorang penasihat Gabungan Pengkaji Tamadun Dunia (GPTD) yang diusahakan oleh tenaga-tenaga muda ABIM, sebagai mengambil manfaat dari serba sedikit pengetahuan saya di dalam Sejarah, khususnya Kajian Othmaniyyah. Sifat saling hormat menghormati dan terbuka kepada dialog dan kerjasama, menghasilkan banyak kebaikan yang pulangan manfaatnya ialah kepada Ummah. Itu keutamaannya.
~sumber : saifulislam.com~

No comments: