Wednesday, April 23, 2008

~...SEKALUNG DOA...~



Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim,
Engkaulah Yang Maha Pengasih,
Engkaulah Yang Maha Penyayang,
Kepada Mu aku merayu kepada Mu aku mengadu,
Betapa ku mengaku terlalu luas rezeki yang Engkau curahkan,
Terlalu banyak nikmat yang Engkau limpahkan,
Mataku, telinga ku,mulut dan lidahku,
Sepasang tanganku, sepasang kakiku, nyawaku, nafasku, hati dan perasaanku,
Malah setiap helaian rambutku adalah nikmat dari Mu Tuhanku,
Lantas keagungan dan kemurahan Mu kelembutan dan kecintaan Mu,
Menuntut syukur yang tiada bertepi dariku...

Namun aku mengaku juga Tuhan ku,
Betapa gersang hatiku daripada mensyukuri Mu,
Betapa kontang lidahku daripada menyebut nama Mu,
Betapa angkuh tubuhku melanggar hukum Mu,
Betapa sombong jiwaku melupakan Mu,
Betapa lemasnya aku dihanyutkan ombak maksiat terhadap Mu,
Maka disinilah kini aku sebagai hamba Mu,
Melutut merayu keampunan Mu,
Melutut merayu kasih sayang Mu,

Ku tadahkan kedua tapak tangan ku ini buat Mu Ya Allah,
Biarpun ku sedar betapa telah ku cemarkan ia dengan kemurkaan Mu,
Ku tundukkan wajahku ini di hadapan kebesaran Mu,
Biarpun ku tahu betapa telah ku kotorkan ia dengan pandangan yang mengundang
kebencian Mu tetapi tiada tempat lain untuk ku mengadu,
Tiada siapa untuk ku mohonkan pengampunan,
Tiada siapa untuk ku harapkan kecintaan melainkan pada Mu,

Ya Allah aku telah banyak menzalimi diriku sendiri,
Andaikata dosa-dosaku tidak Engkau ampuni,
Andaikata aku tidak Engkau rahmati dan kasihani,
Nescaya termasuklah aku di dalam golongan hamba-hamba Mu yang rugi,

Jadikanlah cinta kepada Mu itu cinta yang paling agung di dalam hati ini,
Janganlah Engkau biarkan jiwa ini terus keras dikuasai nafsu syahwani,
Lantaran terlalu takutnya aku akan kemurkaan Mu,
Terlalu gerunnya aku terhadap azab Mu,
Jadikanlah rindu kepada Mu itu hiasan utama dalam hidupku,
Agar dapatku rasakan manis menghambakan diri kepada Mu,

Bagaimana dapat ku susuri hidup yang singkat ini,
Andai Engkau biarkan ku tercampak jauh dari cinta Mu yang suci,
Aku ini hamba Mu yang lemah Ya Allah,
Tiada daya dan tiada upayaku kecuali dengan bantuan Mu,
Tiada pedoman untukku hidup di dunia ini kecuali hanya dengan hidayah dan petunjuk Mu,
Anugerahkanlah aku jalan Mu yang lurus Tuhan ku,
Janganlah Engkau pesongkan hatiku setelah, Engkau kurniaan hidayah Mu padaku,

Jadikanlah aku hamba Mu yang berkejaran mendapatkan redha Mu,
Jadikanlah aku hamba Mu yang istiqamah menyusuri sunnah rasul Mu,
Jadikanlah aku hamba Mu yang soleh melaksanakan perintah Mu,
Jadikanlah aku hamba Mu yang dinaungi pelindungan Mu,
Jadikanlah aku hamba Mu yang merendah diri dihadapan ketinggian Mu,

Berkati lah rezeki ku yang telah Engkau curahkan,
Agar dapat ku rasa cukup dengan apa yang telah Engkau tetapkan,
Berkatilah ilmu ku yang telah Engkau anugerahkan,
Agar dapat ku mengamalkannya,
Dalam melaksanakan ketaatan,
Berkatilah usiaku dan umurku yang telah Engkau peruntukkan,
Agar dapat ku siapkan diriku untuk bekalan di hari pembalasan,
Ya Allah berkatilah seluruh keluargaku
Agar dapat ku rasakan ketenangan, kasih dan sayang,
Hidup di atas muka bumi Mu,

Ya Allah hidup dan matiku adalah kerana Mu dan hanya untuk Mu,
Nyawaku nafasku,jiwaku degupan jantungku aliran darahku,
Segala yang Engkau titipkan padaku, ku serahkan hanya untuk Mu,
Engkau Yang Maha Mengetahui segala rahsia diriku zahir dan batinku,

Ampunkanlah kesalahan-kesalahanku hapuskanlah dosa-dosaku,
Padamkanlah kotoran-kotoran yang masih ada pada diriku ini,
Sucikanlah hatiku lembutkanlah jiwaku tinggikanlah darjatku,
Kurniakanlah kepadaku segala kebaikan di dunia segala kebaikan di akhirat,
Lindungilah aku dari seksa api neraka Mu,
Tuhan ku aku pasrah kepada Mu...

No comments: