Thursday, August 4, 2016

Mutiara Ikhtikaf Ramadhan



Setiap kali iktikaf di bulan Ramadhan, sejak zaman bujang lagi saya pasti mendapat sesuatu kata-kata berharga yang menjadi motivasi iman.

Sungguh benar sabda Nabi sahabat soleh itu ibarat saudagar minyak wangi, tak beli minyak wangi yang dijual pun sentiasa dapat menghidu haruman wangiannya.

Dalam borak-borak kosong dalam sesi ikhtikaf Ramadhan kali ini, saya pegang satu kata-kata sahabat saya ini, yakni dia berasa hidupnya sangat mewah! Masha Allah! Inilah jiwa qanaah yang sentiasa rasa cukup. Dia seorang surirumah yang dalam akaun peribadinya tiada wang. Walhal, saya sendiri belum punyai rasa sepertinya apabila dikelilingi watak-watak yang bersaing menghiasi badan dengan jenama dan rekaan. Saya mudah tercelup dengan watak persekitaran. Syukur, Alhamdulillah Allah sentiasa hadirkan teman solehah dalam sisipan fasa kehidupan. Sedikit sebanyak menjadi peringatan aras kesyukuran. Betapa saya juga terlalu mewah dengan nikmat Tuhan. Oleh sebab itu, Nabi shalallahu alayhi wasalam sudah sentiasa ingatkan,

Dari Abu Hurairah, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
انظروا إلى من هو أسفل منكم ولا تنظروا إلى من هو فوقكم ، فهو أجدر أن لا تزدروا نعمة الله عليكم
“Pandanglah orang yang berada di bawahmu (dalam masalah harta dan dunia) dan janganlah engkau pandang orang yang berada di atasmu (dalam masalah ini). Dengan demikian, hal itu akan membuatmu tidak meremehkan nikmat Allah padamu.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Bertapa saya yang dapat berbelanja suka hati setiap bulan belum benar-benar memiliki jiwa yang mewah.

~Kg.Kerdas3,Gombak
~30Syawal1437H

Sumber hadith: https://rumaysho.com/296-lihatlah-orang-di-bawahmu-dalam-masalah-harta-dan-dunia.html

No comments: