Monday, March 24, 2008

~usia mu bukan muda untuk mati~

Beberapa minggu yang lepas genaplah usia seorang mujahidah yang cukup ku kenali peribadinya.
orang biase-biase tetapi suka sangat berfikiran dan bertindak luar biasa dari orang lain. mungkin jika dinilai dari kaca mata biasa dia seorang yang pelik dan suka membangkang atau ikut kepala sendiri, tapi aku percaya dia seorang istimewa.
aku teringat kisah yang dia ceritakan kepada aku mengenai hidup dan mati. suatu hari seorang pak tua menegur seorang pemuda yang dirasakan perlu menerima teguran, namun teguran pak tua dibalas dengan maki dan mengatakan 'aku masih muda untuk bertaubat'...pak tua membalas ' tetapi usia mu tidak muda untuk mati'...lalu sejurus selepas pemuda tersebut pergi meninggalkan pak tua dengan nasihat yang tak berbalas...tiba di jalan sebatang jalan raya pemuda tadi dilanggar kereta dan mati di tmepat kejadian...apa yang membuat sahabat ku ini terkesan dengan cerita tersebut ialah dia tidak lagi seronok setiap kali menjelang hari ulang tahun kelahirannya kerana baginya usia hanyalah angka apa yang penting adalah peringatan bahawa usia mati kita semakin hampir...bukankah semakin meningkat usia semakin hampir kita kepada tarikh kematian??? kerana tarikh tersebut telah terpatri di lauh mahfuz...
aku memuji Allah kerana mengurniakan seorang sahabat yang dapat mengingatkan aku tentang kematian...alhamdulillah.
kenapa aku cakap dia seorang istimewa? kerana dia seorang yang bertuah kerana dapat merasai dua alam...alam? bukan alam halimunan atau alam fantasi tapi alam yang aku maksudkan di sini ialah alam ketika berada dalam kelompok yang 'rosak' dan kelompok yang 'soleh'...

No comments: