Friday, November 5, 2010

~...CERPEN : "Anak-anak Syurga" ...~




bismillah~

Sudah lama tidak mengarang cerpen, ada beberapa cerpen yang tidak sempat disiapkan. Sebenar ana suka berkongsi kisah menarik atau perjalanan hidup orang lain melalui cerpen. Cerpen berikut hampir setengah tahun di peram, sebenar dibuat bukan untuk blog tapi tiba-tiba nak berkongsi kat blog nie. Sketsa kehidupan dari kisah sebenar ragam anak-anak di DQ al-Wildan (nama watak mungkin bukan nama sebenar).

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Dari jauh kelihatan dua beradik sedang bertengkar, ustazah Asma’ segera bergegas meleraikan pertengkaran dua orang anak muridnya itu.

“Kenapa nie?” tanya ustazah Asma’.

“Sofia nie orang da kata nak keluar pi surau depan nie tunggulah lelaki habis turun dulu,” ujar Aisyah dengan penuh emosi.

“Orang tak perasan, orang main pergi ja,” balas Sofia

Aisyah 2 tahun lebih tua dari Sofia yang berusia 10 tahun terus memarahi adiknya, manakala Sofia juga tidak mahu mengalah mempertahankan diri.

“Sudah..sudah sayang jangan bertengkar lagi,” sambil memeluk kedua-dua beradik itu ustazah Asma’ cuba meleraikan pertengkaran tersebut.

Sofia terus berlari keluar dari kelas yang merupakan dewan solat dan kelas mereka menghafaz al-quran. Mereka sebenarnya sedang menunggu waktu untuk bersolat jemaah dengan pelajar lelaki.

Pusat Tahfiz al-Wildan merupakan sebuah pusat menghafal al-Quran yang menempatkan kanak-kanak perempuan dan kanak-kanak lelaki yang terdiri dari kalangan anak yatim, anak orang asli, mualaf, fakir miskin dan asnaf(boleh menerima zakat). Ustazah Asma’ yang merupakan graduan berkelulusan di bidang Kejuruteraan sengaja memilih jalan menjadi pendidik di pusat tahfiz ini supaya dapat menjaga hafalannya dan kerana terlalu rindukan suasana madrasah Dar Asma’ Tahfizul Quran yang merupakan titik bermulanya penghijrahan diri dari zaman kejahilan kepada mengenal agama. Walaupun tidak sama suasana al-Wildan dengan Dar Asma’, sekurangnya dia berasa perlu menimba pengalaman di tempat berbeza. Malahan di sana juga dia berjaya menamatkan hafalan quran 30 juzuk. Sudah sampai masanya dia perlu mempraktikkan ilmu untuk bekal akhirat.

“Aisyah sudah lah tu,” ustazah Asma’ cuba mendekati Aisyah yang masih tidak puas hati kerana Sofia melawan cakapnya.

“Awak, marah Sofia kerana kesalahannya atau ikut emosi semata-mata? Kita nak marah biarlah marah kerana Allah,” tambah ustazah Asma’ cuba menasihati.

“Macam mana marah kerana Allah tu ustazah?” Tanya Aisya penuh minat.

“Jika benar kita cintakan Allah Taala mestilah cinta dan benci kita pada sesuatu kerana Allah Taala juga, memcintai apa yang Allah suka dan membenci apa yang Allah Taala larang. Aisyah manusia memang tidak dapat lari dari kesilapan, kita juga tidak ma’sum dan dalam menegur kesalahan orang kita menegur kerana membenci perbuatan yang dilakukan bukan membenci orang tersebut,” ujar ustazah Asma’.

“Aisyah cuma mahu menegur saja,” balas Aisyah.

“Aisyah marah tadi sebab Sofia buat silap pergi tanpa keizinan ustazah kan, niat Aisyah baik mahu menyedarkan adik tentang kesilapannya tetapi cara marah dengan tengking tidak sesuai untuk menegur Sofia, malah tidak baik sampai bertengkar. Aisyah sebagai kakak kena menegur dengan cara baik kepada adik. Malah asalnya teguran akan jagi pergaduhan jika kita tidak dapat mengawal emosi dengan baik,” tambah ustazah Asma’ panjang lebar.

Aisyah terus mendiamkan diri.

Pelajar-pelajar perempuan lain memerhatikan sejak dari tadi drama pertengkaran Sofia dan Aisyah sehingga sesi nasihat ustazah Asma’. Kebiasaan mereka solat berjemaah di kelas mereka tapi malam ini mudirah (pengetua) meminta supaya pelajar perempuan turun ke musolla untuk berjemaah dengan pelajar lelaki. Disebabkan kelas menghafaz pelajar lelaki lewat habis jadi pelajar perempuan menunggu agak lama. Ikhtilat yang sangat ditekankan di pusat tahfiz jugalah menyebabkan Aisyah teremosi memarahi adiknya Sofia yang terlupa pesan ustazah supaya turun ke surau selepas pelajar lelaki turun.

*Ikhtilat= batasan pergaulan lelaki dan perempuan yang bukan muhrim

*Musolla= surau

“Ustazah…saya banyak kali cuba untuk mengelakkan dari memandang lelaki tetapi saya selalu gagal, saya nak jadi macam ustazah Nur,” tiba-tiba Umairah datang mengadu kepada ustazah Asma’.

Ustazah Nur merupakan ustazah yang lebih tua dari ustazah Asma’, dianugerahkan Allah suara yang merdu dalam mengalunkan kalimah Allah persis suara adik Sa’ud yang merupakan al-hafiz berusia 5 tahun dan termuda di Mesir. Ustazah Nur yang juga sangat menjaga pandangan selalu menasihati pelajar perempuan agar jangan membiasakan mata liar memerhati yang bukan mahram.

Mungkin pelajar lelaki sudah mula turun surau, Umairah rasa bersalah apabila terpandang dan rasa ingin melihat pelajar lelaki. Alhamdulillah qudwah hasanah yang ditunjukkan oleh ustazah Nur menjadi ikutan kepada pelajar-pelajar:- fikir ustazah Asma’.

“A’ah saya pun macam tu ustazah,” Solehah pula bersuara apabila terdengar pengaduan Umairah.

“Saya da cuba tapi saya tak boleh,” tambah Umairah sambil menangis di sebelah ustazah Asma’.

“Tengok belum habis mencuba awak da buat keputusan untuk diri awak dengan mengatakan tak boleh. Umairah, ustazah bangga dengan awak, awak baru berusia 12 tahun tapi dapat menangis di atas kesilapan dan dosa yang awak rasakan. Sedangkan ramai lagi wanita usia bertahun-tahun tidak pernah rasa bersalah jauh lagi mahu menangis dengan dosa yang dilakukan,” pujuk ustazah Asma’ sambil mengusap lembut kepala umairah yang terduduk menangis di sisinya.

“Tak mengapa dalam meninggalkan perkara yang biasa dilakukan memang perlu kuat untuk melawan, nak membaiki diri untuk menjadi lebih baik memang perlukan mujahadah. Teruskan berusaha minta tolong kepada Allah dengan doa ye sayang. Syaitan memang akan cuba mencari titik kelemahan kita untuk digoda. Biasalah tu nak membuat sesuatu perubahan bukan automatik boleh bertukar. Tengok Abdullah tu adakah dia lahir terus boleh berjalan? Tidak..dia mula dengan meniarap, merangkak dan baru boleh berjalan dan berlari kan. Jadi biar sedikit-sedikit asalkan ada perubahan, yang penting kita tidak putus asa untuk berusaha menjadi lebih baik,” Ujar ustazah Asma’ panjang lebar kepada bakal-bakal hafizah di hadapannya.

“budak lelaki da nak mula solat,” tiba-tiba Nabila datang untuk meminta pelajar perempuan segera ke musolla.

…………………………….


No comments: