Saturday, November 20, 2010

~...Rawat Hati dengan Agama...~



Seseorang mengadukan kepada Syeikh Utsaimin mengenai hatinya yang tidak tersentuh ketika membaca al-Quran.

Beliau menjawab, “ Bagaimanapun keadaannya, terlebih dahulu anda mesti beriman dan membenarkan hari akhirat. Hanya sahaja padanya terdapat kekerasan hati. Kerasnya hati pada zaman sekarang ini sangat banyak. Sebabnya adalah manusia tidak beribadah dan menghinakan diri di hadapan Allah dengan sempurna. Jika sahaja seseorang beribadah dan menghinakan diri dengan sebenar-benarnya di hadapan Allah Taala tentu dia akan mendapatkan kelunakkan dan kekusyukan hati. Begitu pula jika seseorang membaca al-Quran dengan disertai penghayatan, nescaya dia akan mendapatkan kelunakan hati dan kekhusyukan .

Allah Taala berfirman :

“Kalau sekiranya Kami menurunkan Al-Quran ini kepada sebuah gunung pasti kamu akan melihatkannya tunduk terpecah belah disebabkan takut kepada Allah”. (Surah Al-Hasyr : 21)

Penyebab lain kerasnya hati di antaranya adalah kemunculan kerosakan dunia pada zaman ini, dan terfirnahnya manusia dengannya serta banyaknya masalah berkenaan denganya. Oleh kerana itu anak kecil yang belum berkecimpung dengan dunia dan dunia pun belum terbuka baginya, engkau dapati lebih khusyuk dan lebih mudah menangis daripada orang dewasa, kami menyaksikannya dan tentunya kalian pun menyaksikannya pula.

Aku nasihatkan kepada saudaraku yang bertanya tadi hendaklah hati dan fikirannya difokuskan kepada hal-hal yang bersangkutan dengan agamanya. Hendaklah pula bersemangat membaca Al-Quran dengan meresapi maknanya secara perlahan-lahan. Pula hendaknya bersemangat untuk menelaah hadith-hadith yang mengandungi targhib (motivasi) dan tarhib (peringatan). Hadith-hadith seperti ini boleh melunakkan hati.

(MAJMU’ FATAWA IBNU UTSAIMIN JUZ 3 HALAMAN 380)



Sumber : dipetik dari Majalah FATAWA vol.III/No.12. Disember 2007/ Dzulhijjah 1428



No comments: