Monday, June 2, 2008

~...ku tinggalkan ais krim yang lazat kerana air mineral yang berkhasiat...~

Bismillah…

Fitnah naluri setiap manusia inginkan kasih sayang kerana kita dicipta oleh Allah Yang Maha Penyayang. Perasaan ingin dikasihi dan mengasihi tetap ada dalam jiwa setiap makhluk bernama manusia. Sedangkan haiwan juga punyai fitrah ini. Apabila seseorang meningkat remaja perasaan ingin semakin melonjak dan bergelora, ditambah lagi jiwa remaja yang baru mengenali ‘dunia’…


........................................................................................................


”Ya Allah, hanya Engkau Yang Maha Mengetahui hati ini..berikanlah hamba kekuatan untuk bermujahadah. Peliharalah hamba dari naluri yang mengajak kepada kemaksiatan, Wahai Tuhan Yang Maha Penyayang kurniaankanlah hamba rasa cinta dan kasih yang tertinggi hanya untuk-MU, dan jadikanlah cinta ku kepada-Mu cinta teragung. Perkenankanlah doa hamba-Mu ini Ya Rauf…Ameen Ya Rabbal alamin…”

Sumayya menghabiskan tahajudnya dengan rintihan yang panjang. Bermohon kekuatan untuk meneruskan pengislahan dirinya.

...............................................................................................................................

”Sumayya...enti da hantar proposal nikah?” Zinnirah sahabat akrabnya bertanya.
”ush...pertanyaan cepumas tuh!.kenapa tiba tukar topik nie tadikan kita bincang pasal planning kita lepas grad nanti”. Balas Sumayya.
”tak delah saje tanya, bukan ker ana dengar cerita dulu enti da dirisik orang? Manalah tahu..” ujar Zinnirah sambil mengeyitkan mata.
”mane dengar kaba angin nie...Entahlah, dulu ana semangat juga nak nikah awal, yelah bukankah wanita yang berkah itu, yang cepat nikahnya, murah maharnya dan subur rahimnya...ana teringin juga jadi wanita yang berkah tersebut. Tapi...ana tak puas lagi”
”Tak puas?, enti tak puas lagi menjadi fitnah kepada kaum adam ker?”sampuk Zinnnirah
. ”ish, enti nie janganlah cakap macam tue...ana cuma tak puas lagi merasa madu kasih-Nya”
”tapikan, nikah kerana Allah pun adalah nikmat kasihnya”ujar Zinnirah lagi

Tanpa disedari Masyitah sedang menghampiri mereka berdua...
”AsSalamua’laykum...amboi dari jauh ana dengar celoteh hang pa berdua, sape yang nak nikah nie?, diam-diam ubi berisi yer.”
”Wa’alaykumusSalam wrt...” Sumayya dan Zinnirah menjawab serentak.
”takdelah Masyitah, Zinnirah nie tiba-tiba tanya macam mana nak hantar proposal nikah”. Sumayya cuba berdalih sambil mengeyitkan matanya semula kepada Zinnirah.
”aik, macam tue pulak?” Zinnirah tak puas hati.
“nie sebenarnya ana nak sampaikan salam dengan lafaz ’asSalamua’laykum’ dari Ukhti Ummu Sulaim dan Siti Khadijah. Mereka berdua da dapat mujahid dan mujahidah kecil tau..” Masyitah dengan semangat menyampaikan perkabaran.
“owh, yeke…alhamdulillah. Depa dulu da memang waktu belajar, duk kolej sama, kos sama, pergi mana-mana pun sama. La nie nak dapat anak pun macam planning sama-sama je” celoteh Zinnirah.
”da rezeki diorang la, irah. Tapi, best juga macam tua kan...” Sumayya membalas.
”eh, da nak masuk maghrib nie, hayya ukhti-ukhti tersayang” Masyitah mematikan perbualan tersebut dengan mengajak sahabat-sahabatnya pulang ke rumah sewa mereka.

............................................................................................................................

Selesai menunaikan solat isyak berjemaah, Sumayya membuka laptopnya dan membuka koleksi gambar-gambar sahabat-sahabatnya. Fikirannya teringatkan pertanyaan Zinnirah petang tadi. Alhamdulillah, mujur Masyitah tak tanya lebih-lebih. Sumayya sendiri malas memikirkan tentang pertanyaan cepumas Zinnirah. Biarlah buat masa ini dia tenang mendambakan kasih-Nya. Tarbiyah di jalan dakwah cukup mengajar dia erti cinta yang hakiki. Kadang-kadang terasa sangat perit untuk bermujahadah. Ibarat sebuah jalan raya yang berlubang ditampal dengan tar yang baru, manakan sama jalan raya yang bertampal dengan jalan raya yang tidak bertampal. Begitulah fikir Sumayya.
”ukhti, kesukaran yang kita hadapi dalam membuat kebaikan lebih berganda pahalanya berbanding orang yang melakukan kebaikan yang sama tapi dirasakan mudah dan tanpa halangan” kata-kata Murabbi kesayangannya tergiang-giang ditelinga.
Sumayya akui kata-kata tersebut kerana berkaitan dengan hadis yang diriwayatkan oleh Saidatina Aisyah RA, baginda bersabda; ”Orang yang membaca Al-Quran sedangkan dia seorang yang mahir, maka dia akan bersama dengan malaikat safarah yang menghitung amalan kebajikan. Siapa yang membaca Al-Quran dalam keadaan tergagap-gagap dan sukar, maka dia akan memperolehi dua ganjaran” (HR Bukhari dan Muslim).
Tak apalah wajar je aku merasakan perit, anggaplah keperitan itu sebagai kafarah penghapus dosa-dosa silamku.
Sumayya teringatkan zaman silamnya. Dia sangat bersyukur kepada Allah kerana memberi dia peluang merasakan dua ’dunia’, dunia kejahilan dan pengislahan. Namun dia tetap menyesali akan perbuatan silamnya.
Sikap degil dan keras hati Sumayya menyebabkan ibu bapanya tidak mampu mengawal tingkah-laku anaknya. Pengaruh kawan-kawan menyebabkan Sumayya semakin liar. Setiap hari minggu dia pasti mengikut kawan-kawannya merayau-rayau di bandar. Keluar pagi balik petang. Mereka berpelesiran bersama kawan-kawan lelaki. Malahan Sumayya sendiri pernah menyertai geng ’hoppers’ yang sinonim dengan tarian ’break dance’. Bersesuaian dengan perwatakan Sumayya yang ala-ala tomboy ketika itu, menyebabkan dia sangat berminat dengan gaya pemakaian budak-budak hip-hop, berseluar besar lipat kecil dibawah dan kemeja-T besar yang dipat lengan dipadankan dengan kasut sport. .Walaupun berkali-kali dimarahi ayah dan abangnya, Sumayya sememang seorang gadis yang degil dan keras hati.
Pernah suatu hari Sumayya dipanggil oleh guru kelas semasa tingkatan dua, semata-mata untuk menasihatinya kerana ibunya berjumpa dengan guru tersebut sambil menangis merayu supaya guru tersebut tolong menasihati anaknya. Seorang guru perempuan yang rapat dengan ahli keluarganya turut menasihatinya. Guru lelaki yang mengajar sementara di sekolah tersebut turut menjadi kaunselornya....walaupun berhati batu Sumayya seorang yang berjiwa sensitif setiap nasihat yang diberi pasti diakhiri dengan air mata.
”semua orang suruh aku cari kawan-kawan yang baik...semua kata aku nie mudah terpengaruh...buruk sangat ker kawan-kawan aku tu? Ala,nak kawan dengan budak baik nanti skema sangat...diorang nak ke kawan dengan aku yang otai nie” keluh Sumayya bila merumuskan setiap nasihat orang terhadapnya. Namun jauh disudut hati Sumayya, dia berazam untuk lari dari ’dunia’ sekarang.
Semasa tingkatan tiga, kenakalan Sumayya dan kawan-kawannya semakin menjadi-jadi, kelas guru yang mereka tidak suka pasti akan diponteng atau dihuru-harakan, jika kerja sekolah tak siap mereka akan ponteng sekolah. Nama mereka turut ’black list’ sebagai pelajar yang sering lewat ke sekolah. Namun mujur ibu bapanya tidak tahu akan tingkah-lakunya di sekolah walau pun pernah sekali dia bersama kawan-kawannya dipanggil oleh guru GPK HEM kerana bergaduh dengan guru bahasa Inggeris yang tidak disukai mereka.
Selepas mendapat keputusan PMR, Sumayya bersyukur kerana lulus kesemua subjek sedang kawan-kawanya gagal. Mereka bernasib baik kerana lulus subjek bahasa Inggeris kerana mungkin berkat kemaafan yang diberikan oleh guru bahasa Inggeris mereka sebelum peperiksaan PMR berlangsung.
Semasa membuat pilihan sekolah Sumayya berdoa agar dia dapat lari dari kawan-kawannya. Bukanlah niat membuang mereka tetapi berazam untuk mencari diri yang bebas dari sebarang pengaruh tidak sihat.
Dengan izin Allah, Sumayya terpilih melanjutkan pelajaran di sebuah sekolah yang berlainan negeri dan daerah asalnya. Sumayya berazam untuk berubah menjadi anak yang baik. Jika dulu dia seorang yang ramah berkawan dengan lelaki tetapi kini dia rela digelar sombong. Sudah sunnah jalan mujahadah itu berliku-liku, dia di uji dengan kehadiran seorang lelaki yang baik, Adam. Pada mulanya Sumayya teragak-agak untuk menerima ’salam’Adam. Namun akhirnya Sumayya dengan Adam digelar ’couple islamik’ kerana keterbatasan yang mereka jaga berbanding kawan-kawannya yang lain.
Terdetik juga difikiran Sumayya apa maksud ’couple islamik’? Perhubungan Sumayya dengan Adam tersebut terus berjalan seperti biasa sehingga mereka melanjutkan pelajaran ke pangajian tinggi. Sebenarnya, sebelum berkawan dengan Adam, Sumayya telah berkawan dengan beberapa orang lelaki semasa di sekolah lamanya. Sumayya merasakan hidupnya tidak pernah sunyi dari cinta lelaki. Sukar mentafsir hatinya yang sering gelisah dengan kehidupan yang dilaluinya. Atas kelemahan iman, dia melayan sahaja lelaki yang ingin berkawan dengannya.
Pengisian ta’lim dari seorang murabbi telah terkesan dihatinya. Tajuk yang dibicarakan pada hari itu adalah mengenai bahaya zina.

’dan janganlah kamu mendekati zina; (zina) itu sungguh suatu perbuatan keji, dan suatu jalan yang buruk.’ QS al-Isra’ 17:32

”mendekati zina dalam ayat tersebut menegaskan larangan Allah iaitu bukan sekadar melarang melakukan zina malah perbuatan yang membawa jalan kepada perbuatan tersebut termasuklah ber’couple’. Istilah ’couple islamik’ tu tak wujud melainkan orang tersebut meng’islamik’kan perbuatan tersebut. Ibarat nasi lemak yang basi ditukar pembungkus surat khabar kepada pembalut hadiah yang cantik, agak-agak berbau juga tak nasi lemak tue?” Ukhti Quratun ’Ain memberikan hujahnya.
”cinta sebelum nikah banyak mudaratnya. Itu sebab zina terbahagi kepada beberapa jenis iaitu zina betul, ada zina tangan iaitu berpegang-pegangan, ada zina mata iaitu melihat kekasih dengan perasaan berahi, zina hati iaitu dengan khayalan berahi dengan kekasih sepertimana yang digambarkan oleh Rasulullah SAW
: 'kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah menyentuh, kedua kaki juga berzina dan zinanya menuju ke tempat pertemuan. Mulut juga berzina dan zinanya adalah ciuman.' HR Muslim dan Abu Daud.

Sebenarnya jalan menuju zina amat banyak. Jangan biarkan diri kita melalui mana-mana jalan penzinaan.” tambahan si pengisi ta’lim.
Perasaan bersalah semakin menebal dalam diri Sumayya. Dia mencari-cari kekuatan untuk menceritakan masalahnya kepada sang murabbiah.


”Ukhti, macam mana nie, ana pernah bercouple...dan sekarang masih berkawan dengan lelaki tersebut..” suatu hari Sumayya meluahkan kegelisahannya kepada murabbinya.
”Sumayya, teruskan bertaubat dan istighfar banyak-banyak semoga dengan penyucian jiwa enti memudahkan sinar hidayah Allah untuk memberi enti kekuatan dalam bermujahadah”
”Enti hentikan dari berhubung dengannya, kalau boleh tukar nombor telefon dan sibukkan diri dengan amal islami, apa juga bentuk ibadah yang dapat mendekatkan diri dengan Allah, ana faham bukan mudah seseorang hendak memutuskan sesuatu hubungan dengan drastik, tapi enti ingatlah dosa-dosa yang tercipta jika enti meneruskan hubungan sebegitu. Walaupun tak bertemu mata, namun zina hati tetap berlaku bila enti teringat-ingatkan dia. Apatah lagi jika bercakap melalui telefon, zina telinga. Hati yang Allah beri nie untuk mengingati DIA tetapi kita gunakan untuk mengingati orang lain. Bukan tak boleh ingatkan manusia, tapi berapa ramai yang meletakkan Allah dihati sewajar dengan tempat-Nya? Ana tidak nafikan mudah melafazakan cinta Allah pertama, kedua rasul, ketiga keluarga dan keempat orang tersayang...tapi berapa ramai yang dapat merealisasikan di hati? Tepuk dada tanya iman. Kita bukan malaikat yang tak bernafsu, malahan musuh nombor satu, syaitan laknatullah akan bekerja keras untuk menjerat manusia...apatah lagi jika jalan yang dilalui manusia tersebut menghampiri zina. Fikir-fikirkanlah ukhti...ana hanya mampu menyampaikan. Ana doakan ukhti kuat semangat dalam meneruskan pengislahan diri. innaAllah ma’anna ” nasihat sang murabbi yang sangat menyegarkan hatinya yang gersang dek dosa-dosa silam.
Sumayya semakin bertekad untuk memutuskan hubungannya dengan Adam. Keputusan Sumayya yang mengejutkan tersebut membuatkan Adam keliru dan tertanya-tanya. Sememang Adam mengakui Sumayya semakin banyak berubah dari segi penampilannya dan juga cara percakapanya. Malahan Sumayya pernah mengelakkan diri ketika bertembung dengan Adam. Adam sangat kecewa dengan perubahan Sumayya.
’moga tak diuji... asyik cinta duniawi...mengharap teduh redha Illahi...kerana segala kurnia hadir hanyalah pinjaman...sungguh ku syukuri kesempatan...’ nada dering telefon Sumayya bergetar beberapa kali. Sumayya melihat nombor yang tertera di skrin ternyata nombor Adam. Sumayya ’silent’ bunyi telefonnya dan menyambung tugasannya. Kadang-kala Sumayya teruji untuk menyahut panggilan tersebut. Namun dikuatkan hati untuk melawan perasaannya.
Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah kerana mengurniaankan aku sahabat-sahabat yang banyak mengingatku kepada Mu, terasa ada kekuatan untuk meneruskan hijrah ini...bisik hati Sumayya.
Sesekali Sumayya teruji juga apabila kawan-kawan lama bertanyakan hubungannya dengan Adam, Sumayya tersenyum mengatakan dia hanya tunggu pinangan orang yang telah ditakdirkan untuknya, walaupun tak tahu siapa...fahamlah akan kawan-kawannya bahawa Sumayya kini ’single’.
Sebenarnya hanya Allah tahu betapa berat Sumayya bermujahadah dengan hatinya, kerana selama ini hati tersebut dikotori dengan nama-nama lelaki yang bukan muhrim dengannya, apabila ingin meletakkan nama DIA Yang Maha Agung tentulah sukar kerana perlu mencuci terlebih dahulu debu-debu dosa yang melekat di hatinya...
Setelah hampir setahun Sumayya memutuskan hubungannya dengan Adam, sekali lagi dia diuji dengan kehadiran seorang ustaz yang pernah dikenalinya melalui kawannya. Kedatangan ustaz Razif menyebabkan hatinya tidak keruan, kerana lelaki tersebut pernah diminati ketika zaman sekolahnya. Tidak disangka kedatangan ustaz tersebut memberi jawapan bahawa dia tidak bertepuk sebelah tangan...Sumayya merasakan mungkinkah doanya telah Allah perkenankan untuk bertemu dengan lelaki yang soleh? ”Tapi...ada yang tak kena dengan ustaz nie, kenapa jika tak ikut syariat kan elok dia menyataka sahaja kepada kedua orang tuaku”...Sumayya cuba bermonolog.
Sumayya sekali lagi melanggar janji pengislahannya kerana terleka melayan ’salam’ ustaz tersebut.
”lelaki yang baik belum tentu baik untuk kita” kak Norja menasihati Sumayya selepas dia meluahkan permasalahan barunya.
”jangan sesekali memberi ruang dan harapan kepada lelaki jika kita sendiri tak pasti akan jodoh kita” kak Norja sememang penasihat yang profesional, pengalaman selama tujuh tahun di bumi an’biya menjadikan beliau matang dalam menilai hubungan. Apatah lah hubungan antara lelaki yang ber’title’ ustaz.
Jika sebelum ini Sumayya sangat menyanjung orang yang ber’title’ ustaz kerana fikirnya tentu mereka jenis lelaki yang sangat menjaga syariat, setelah mendengar pengamatan pengalaman kak Norja dapatlah Sumayya membuat kesimpulan bahawa ustaz juga manusia biasa tak lari dari nafsu dan godaan syaitan. ”wajarlah begitu, aku yang terlebih-lebih pula meletakkan tempat mereka...” Sumayya mengomel sendirian.

bersambung....

No comments: