Thursday, December 10, 2009

~…Mengkaji vs Menyelidiki vs Menyiasat = be open minded…~


bismillah~




Betulkah mengkaji sesuatu ilmu itu bukan tugas kita? Jadi projek, latihan ilmiah dan tesis itu bukan melibatkan kajiankah? Tidak kisahlah di bidang manapun, sedangkan fardhu kifayah kita bersikap mengkaji kenapa tidak dalam fardu ain. Bukan suruh buat kajian bertaraf Phd dan Sarjana…tidak pula bermakna bersikap seperti mufti dan ulama. Cuma terfikir betapa ramai non-muslim di negara barat peluk islam dengan adanya sikap ingin tahu + membaca + dan berfikir = kajian. Walaupun asasnya Taufik dan Hidayah milik Allah Taala, dan diberi kepada siapa yang dikehendaki-NYA, namun berapa ramai yang sejak lahir telah islam tetapi kehidupannya tidak mencerminkan amalan islam.


Kebiasaan jika kita ingin mengetahui tentang sesuatu ubat untuk penyakit tentu kita akan berjumpa doktor pakar atau ahli farmasi. Dan kita begitu yakin dengan nasihat doktor untuk mengambil ubat ini dan supplement itu.Begitu juga jika kita nak tahu resepi nasi beriani kita akan cari tukang masak yang pandai masak nasi beriani sebab kalau jumpa penjual nasi lemak mesti tak jadi nasi beriani. Alangkah bagusnya jika masyarakat yang tidak faham al-quran terus rujuk guru yang faham al-quran. Begitu juga jika berlaku permasalahan hadith kita rujuk orang yang lebih faqeh dan mendalami bidang hadith.


Apabila berlaku percanggahan dalam ehwal agama… ustaz A cakap kena ikut gini, dan jangan ikut ustaz B buat amalan macam tuh. Maka terus terima cakap ustaz A bulat-bulat tanpa cuba menyelidiki apa yang diperkatakan berdasarkan neraca Al-Quran dan As-Sunnah. Tidak salah jika ianya sememang dalam status pilihan amalan tetapi jika ianya merupakan syarat amalan diterima adakah perlu berdalih untuk membuat pilihan?


Paling sedih bila termakan nasihat “bila terlalu mengkaji nanti takut terpesong”…sedangkan orang yang mengkaji kitab bible dengan tujuan berdakwah kepada non-muslim menjadi semakin teguh aqidah Islam mereka..apatah lagi kita yang disuruh mengkaji al-Quran dan al-Hadith. Kerja mudah mengkaji bukan suruh buat eksperimen macam dalam makmal hanya suruh luaskan pembacaan dengan berani membaca bahan-bahan yang luar dari ‘kitab harian’…
Allahu’alam~


p/s ; sekadar luahan dengan sikap sesetengah orang yang rasa selesa dengan ‘zon penerima’…apapun diri yang berkata bukanlah sebaik seperti yang dikata cuma mengajak diri dan orang lain untuk membuat anjakan paradigma.

No comments: