Wednesday, February 3, 2010

~...Edisi JuRNaL PrakTikum : Mencari Guru berjiwa Guru menjadi Pendidik berjiwa Pendidik ...~




bismillah...



terasa ingin berkongsi,
mungkin jika insan yang telah bergelar guru tidak perlu membaca catatan ini kerana ini hanya suara hati insan yang baru mengenal alam 'mengurus manusia'...



1/2/2010



-hari ini aku mula masuk mengajar. secara rasminya segala tugasan menghabiskan silibus dalam tempoh yang ditetapkan telah tergalas dibahuku. hari ini aku masuk kelas 2 Cekal bagi subjek Bahasa Melayu. kelas ke-3 ini tiada masalah untuk ku kawal malah mereka boleh memberi kerjasama.alhamdulillah.



-dua masa terakhir pula mengajar Geografi kelas 2 Amanah, kelas pertama...memang seronok aku mengajar kelas ini, mereka semua bersemangat. malah banyak bertanya. aku paling suka jika pelajar cina bersemangat terima aku sebab kebiasaan aku jumpa pelajar cina nie kan suka pandang rendah guru Melayu.tapi mungkin persepsi aku ja, sebab zaman aku sekolah dulu sekolah cina, tahap kebiadapan pun sangat tinggi.tapi tidak semua sebab kawan2 cina aku pun memang baik.



2/2/2010



-hari ini pula kena masuk kelas 2 Iltizam, kelas kedua terakhir untuk mengajar subjek Geografi juga, adusss seperti yang dijangka kelas ini, pelajar lelaki cina semua tak mahu beri tumpuan dan tak salin nota, kecuali seorang ja nampak beri kerjasama. mereka siap buat kumpulan kat belakang dan 'usha' ke padang sebab kelas sebelah padang dan waktu tu pelajar sesi petang buat latihan sukan. aku tanya mereka kenapa tak salin nota, selamba menjawab mahu tengok amoii la cikgu...habis tuh apa tujuan awak datang sekolah? cari amoii, jalan-jalan, makan-makan...salah seorang menjawab. ishkk geram....aku sambung mengajar bagi yang mahu belajar walaupun masa tu ada yang main pukul-pukul, baling sampah dan sebagainya. aiyoo...tapi biasalah mereka sekali marah sekali tuh diam..pas tuh buat semula...



3/2/2010



-pagi nie kelas paling menguji kesabaran ku. kelas 2 Jujur, kelas ketujuh dan yang terakhir. aku mengajar Sivik. 30 orang pelajar kelas ini semuanya keturunan India, 6 orang sahaja perempuan selebihnya lelaki. pada mulanya nak buat set-induksi tayangan yang berkaitan kecemerlangan tapi agak tak sempat. jadi aku suruh mereka buat lakonan, konon nak tengok kreativiti mereka kerana aku tahu mereka bukan jenis suka belajar secara fokus. masuk ja kelas semua pelajar hilang tinggal 2-3orang ja, yang lain merayau-rayau, aku tunggu beberapa minit baru sedikit demi sedikit pelajar masuk, tu pun selepas nampak aku.



Wahh...aku ibarat kucing yang masuk dalam reban ayam. mereka semua tidak hiraukan aku yang tercegat kat depan nie, semua berborak dengan bahasa rasmi mereka. ada yang ambik penyapu buat macam microfon lalu menyanyi..adooiiii

aku tidak bercakap apa-apa, hanya mata cuba memberi isyarat untuk melihat respons mereka. dalam hati tidak putus-putus aku berdoa moga Allah beri kekuatan dan ilham untuk mengawal kelas ini. pot..pet..pot pet...semua pelajar masih bising memekak, entah apa yang mereka bualkan aku memang tak faham..patutlah ada seorang rakan setugas ku berkata macam kena belajar bahasa mereka ja lepas nie..ha3 aku tak nak.



aku tinggikan suara untuk menyuruh mereka dengar arahanku supaya membuat kumpulan dan berbincang untuk aktiviti lakonan mengikut tema yang diberi dalam masa 15 minit. hampir 10 minit berlalu kelas semakin riuh-rendah..ada yang macam berbincang tapi ada yang berangan. tapi yang pasti aku tak faham bahasa mereka. aku dah syak mereka berbincang belum tentu mengenai tugasan yang aku beri. tapi ada satu kumpulan nie siap tanya boleh menyanyi tak cikgu? aku kata boleh..boleh..dalam hatiku alah tak bagi korang menyanyi pun korang memang asyik menyanyi dalam kelas..siap ada satu kumpulan ini da semangat buat latihan kat depan..bila tiba aku cakap kena persembahkan dalam bahasa Melayu...mereka semua tak jadi...

kelas semakin bising...macam duduk dalam perkampungan 'Tamil'. aku masih tercegat kat depan...mereka buat 'dono' ja aku kat depan nieh..hu3 macam nak nangis pun ada... aku mula teringat patutlah zaman aku sekolah dulu ada cikgu nangis sebab tak mampu kawal kelas kami (padan muka giliran ku pula)....dulu aku agak pelik dengan cikgu tu kenapa sensitif sangat? tapi kini baru aku tahu kenapa emosi begitu datang...sebab guru masuk kelas dengan harapan untuk memberi sesuatu..malah kejayaan mengawal kelas itu adalah point penting nilaian kewibawaan seseorang guru. tapi takde lah aku menangis, hanya rasa 'tensen' sebenarnya. patutlah statistik dari Barat menunjukkan profesion yang paling tinggi menyebabkan tekanan jiwa adalah profesion pendidikan. apapun mungkin faktor keimanan itu juga menyebabkan manusia mudah hilang pertimbangan. moga guru-guru di Malaysia tenang-tenang aja walaupun 'tensen' mereka lebih kepada tugasan 'pengkeranian'...



akhir sekali tahap 'tempeture' aku yang mula mendidih nie terus bersuara samseng dengan mereka...wah, macam tak percaya...alhamdulillah aku gertak mereka baru nak diam. huh! siapa kata aku tak garang??? aku suruh mereka keluarkan nota kalau tak aku kasi nama mereka pada guru disiplin. aku tulis nota di papan putih...alhamdulillah kelas terkawal bila kasi mereka tugasan seperti ini...

erm, aku telah mempelajari sesuatu,,,kelas nie kena bagi mereka buat tugasan agaknya.



semasa nak pergi relief kelas lain aku lalu semula kelas 2 Jujur tadi, kelihatan guru yang mengajar sedang memegang rotan dan memarahi seorang pelajar..terdapat seorang pelajar berdiri di hadapan kelas..tiga orang lagi berdiri di atas kerusi..huh! kena denda la tuh...

ya..aku faham...kelas nie memang beginilah keadaannya tiap-tiap hari.

moga pensyarah ku tidak datang ketika aku mengajar kelas 2 Jujur..ameen...


....bersambung....

No comments: