Sunday, May 16, 2010

~...ReFLeKSi...~


bismillah~

Refleksi dengan guru tidak dapat dipisahkan.Ibarat isi dengan kuku. Setiap hari selepas pengajaran dan pembelajaran (PnP) guru mesti membuat refleksi untuk tatapan pengetua dan muhasabah diri. Walaupun beza Rancangan Pengajaran Harian (RPH) guru pelatih dengan guru tetap, guru pelatih lebih panjang dan teliti RPH mereka  tetapi refleksi tetap sama kena buat untuk tatapan pengetua dan muhasabah diri, (yang lebih penting RPH guru pelatih akan disemak oleh pensyarah pembimbing dan guru pembimbing apabila dicerap PnP mereka.

Alhamdulillah, tamat sudah praktikum(latihan mengajar) selama 14 minggu. Maka, sekaligus tamat juga pengajian ana di UPSI selama 4 tahun. Semoga segalanya berjalan lancar.Allahuma ameen.

Seperti yang diminta oleh adik-adik(junior) di UPSI supaya membuat refleksi keseluruhan sepanjang praktikum. Maka, suka ana berkongsi, moga ada manfaat untuk bakal-bakal guru praktikum akan datang.


CERITA PELAJAR

1. "Cikgu, 'shaking' cikgu." ujar seorang pelajar lelaki India sambil menghulurkan tangan kanan untuk bersalam.
    "Sorry, can't shaking, i'm muslim can't shaking with boy."
Pada hari lain,
    "Cikgu 'shaking' cikgu." ujar pelajar india yang lain.
Tangan dikatup seperti orang Thai memberi penghormatan, "sawadikap!" ujar ana sambil berseloroh.
Hari lain,
    "Cikgu 'shaking' cikgu..cikgu tak mahu 'shaking' saya tidak mahu duduk diam, saya kacau lagi cikgu." ujar seorang pelajar lelaki india yang memang suka membuli ana. Haisshhh..penat layan budak nie.

Solusi: buat tak layan ja bila mereka mula 'naik lemak'...
TIPS PENTING: Hari pertama masuk kelas tunjukkan ketegasan bukan kebegisan dan terapkan disiplin bukan hukuman membuta tuli. Terus-terang ana gagal bab nie, jadi nasihat untuk orang lain cubalah aplikasinya.
2. "Cikgu..betul ke cikgu 'couple' dengan cikgu Y?" tanya seorang pelajar perempuan tingkatan 3
"aik, macam mana pulak boleh timbul isu saya 'couple' nie." balas ana
"Tak de, ada budak perempuan beritahu cikgu dengan cikgu Y 'couple' sebab diorang nampak cikgu dengan cikgu Y masa jaga lompat tinggi hari tu "balasnya
"Masa tu kan ada seorang lagi cikgu perempuan, kat tengah padang kitorang bertugas tak akan begitu pun disebut 'couple'?" balas ana yang pelik dengan mereka, sebab cikgu yang dikaitkan tersebut jarang sekali ana bertegur dengannya.
Pada masa lain...
"Cikgu nak tanya sikit boleh, cikgu dengan cikgu X ada apa-apa ke?" tanya seorang pelajar perempuan tingkatan 5.
    "Nie gosip dari arah mana pulak nie, utara selatan timur barat?" balas ana.
"Saya dengar dari kelas ke kelas."

Pencerahan: Cikgu X dan CIkgu Y adalah guru pelatih dari UPSI. Biasalah cikgu lelaki muda+bujang memang kena sedialah layan ke'gedik'an pelajar perempuan hari ini. Di kalangan mereka saling meminati guru lelaki dua orang nie. Sedih juga dalam sibuk ana buat promosi 'no couple' nama sendiri pula dicanangkan mereka. Gara-gara ingin bersaing sesama mereka dan mahu kawan lain cemburu maka, tercetuslah gosip yang cuba dicanangkan dengan nama ana. Alhamdulillah hari terakhir pelajar tingkatan 5 tadi meminta maaf dan menangis.

3. "Cikgu kenapa selalu nak bangun cikgu suruh duduk?" seorang pelajar perempuan cina bersuara tidak puas hati.
Ana hanya membalas dengan senyuman.Tidak mahu berkata apa.
Pada hari lain,
"Cikgu selalu macam ni, nanti diorang tak mahu hormat cikgu."ujar seorang pelajar pempuan india.
"Tak mengapa hormat tidak semestinya dengan berdiri." balasku, padahal saya bercakap kamu semua bercakap tu kira tak hormat juga getus hatiku sendiri.

Sebenar sejak awal lagi apabila ana masuk ke kelas ana akan suruh pelajar duduk setelah mereka baru nak bangun memberi salam. Semua pelajar terpinga-pinga pelik dan ada juga buat tak kisah sebab memang berat punggung nak bangun (malas)..Namun sebaliknya setelah memberi masa mereka bersedia untuk memulakan pembelajaran ana pula yang akan memberi salam kepada mereka. Walaupun tidak sempat diterangkan kepada semua alhamdulillah sempat menjelaskan kepada pelajar islam, nabi shalallahu alayhi wa Salam tidak suka diberi perhormatan dengan berdiri untuk baginda, jadi siapakah ana untuk membiarkan perkara sebegitu. Walaupun mungkin dibuat sekadat adat, tapi apa maknanya?

Rasulullah Shallallaahu ‘alayhi wa Salam bersabda,

“Barangsiapa suka dihormati manusia dengan perhormatan dalam bentuk berdiri, maka hendaklah dia bersiap sedia dengan tempat duduknya di Neraka.” (Hadis Riwayat Ahmad, hadis sahih)
Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu berkata,
“Tidak seorang pun yang lebih dicintai oleh para sahabat daripada Rasulullah Shallallaahu ‘alayhi wa Salam. Tetapi, bila mereka melihat Rasulullah Shallallaahu ‘alayhi wa Salam (hadir), mereka tidak berdiri untuk beliau. Ini adalah kerana mereka mengetahui bahawa beliau membenci perkara tersebut.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi, hadis sahih)
Ini adalah kerana para sahabat Rasulullah Radhiallaahu ‘anhu yang sangat mencintai Rasulullah Shallallaahu ‘alayhi wa Salam pun apabila mereka melihat Rasulullah Shallallaahu ‘alayhi wa Salam masuk ke dalam sesuatu majlis, mereka tidak berdiri untuk beliau. Kerana mereka mengetahui bahawa Rasulullah Shallallaahu ‘alayhi wa Salam tidak menyukai perkara tersebut.


CERITA CIKGU

"Bina hubungan yang baik dengan guru-guru dan pihak pentadbir." inilah pesanan lazim yang dipesan kepada bakal-bakal guru dan guru pelatih.
Benar, sikap ringan mulut bertanya dan bersapa itu nilai murni yang perlu dalam masyarakat supaya kita saling mengenali dan ambil peduli. Namun dalam bersikap ramah-tamah jangan pula hilang prinsip diri dan tiada sempadan dosa pahala. Kebiasaan di kalangan kaum hawa di peringkat masyarakat mana pun bergosip (mengumpat/memfitnah) itu perkara biasa. Malah perbualan itu tidak sedap atau kurang manis (tidak cukup rasa) jika tiada selingan gosip. Begitu juga di kalangan guru-guru di bilik guru(bukan semua). Pandai-pandailah jaga diri dan iman. Bersikap sederhana itu mungkin lebih baik. Walaupun seboleh mungkin kita nak menunjukkan keramahan jangan sampai main layan je umpatan.
Firman ALLAH TAALA yang bermaksud : 
"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip mencari-cari kesalahan orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat antara satu sama lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani." -(Surah al-Hujurat ayat 12)


bersambung....


Allahu'alam~

No comments: