Monday, September 28, 2009

~…Mencari Teman ke Syurga…~

bismillah~

Apabila masuk ke gerbang umur 20-an ramai yang mula berfikir dan bicara tentang jodoh. Paling kurang pun kawan-kawan serta orang sekeliling mula sibuk hal nie, tak kurang yang bertanya 'bila nak nikah?'....Bagi yang tidak termasuk dalam golongan begini tidak perlu membaca entry ini..he3 =p…

Sebenar agak sukar dan tak suka nak membicarakan isu ini walaupun di blog sendiri..namun, secara kebetulan orang sekelilingku mengalami isu ini,


بَارَكَ اللهُ لَكَ وَبَارَكَ عَلَيْكَ وَجَمَعَ بَيْكَمُاَ فِيْ خَيْرٍ.

Barakallahulaka wa Baraka alayka wa jama’a’ bainakuma fi khoir
(semoga Allah memberkatimu dan memberkati pernikahanmu ini serta mengumpulkan kalian berdua dalam kebaikan.) –Shahih At-Tirmizi 1/316

-> buat sahabat(X-SMTG) Nur Azrina dengan zauj yang baru melangsungkan pernikahan pada 7 Syawal lalu.
->juga buat ukhti Nor Ain Manan dan Ukhti Nadiah (Kak Nad) serta semua yang baru digelar pengantin baru....

Dan bagi yang masih mencari dan menunggu teruskan usaha kalian kerana sesungguhnya nama pasanganmu telah sedia tercatat di Lauh Mahfuz hanya menanti usaha dan masa untuk dipertemukan. Dan bagi yang sedang berusaha mendapatkan persetujuan calon letakkan gusaran dan getaran hatimu dalam munajat tawakalmu pada Pemilik Sekalian Jiwa..dan bagi yang celaru membuat keputusan tenang dan bermesyuarahlah dengan insan-insan terdekat denganmu, sungguh tidak akan menyesal orang yang bermesyuarah (Ali-imran : 159) lalu tanyakan kepada Yang Maha Pencipta dalam meneguhkan keputusan yang dibuat tapi jangan meminta Yang Maha Pencipta membuat keputusan kerana tugas kamu membuat iaitu usaha dan tugas Pencipta adalah menentukan iaitu memberi hasil atas setiap usahamu. Benarkah tak perlu usaha pun jodoh akan sampai apabila tiba masanya? Ya, kerana sesungguhnya setiap anak Adam yang lahir ke dunia telah ditetapkan rezeki, ajal, jodoh dan nasibnya. Namun bergantung pada usahanya dalam menentukan setiap ketetapan itu terbaik mengikut syar’e atau tidak.

Walau apapun perancangan, usaha dan pandangan kalian terhadap urusan mencari pasangan ke Syurga ini. Suka ana berkongsi dalam mengingatkan diri bahawa segala nikmat berupa harta, keluarga dan pekerjaan hanya alat bagi mencapat matlamat. Sebelum tu apa matlamat hidup kalian? Mengumpul harta? Pangkat? Besarkan keluarga? Dan tidak kurang matlamat yang mulia nak jadi mata rantai pejuangan nabi Shalallahu alayhi wasalam..hidup mulia atau mati syahid…subhanaAllah moga matlamat itu tercapai. Namun konsep yang mudah untuk difahami harta, keluarga dan pekerjaan adalah alat untuk mencapai redha dan rahmat Allah Azza Wajalla. Dan itulah konsep Tauhid yang sebenar kemuncak piramid kehidupan. Harta- adakah digunakan ke jalan Allah? Keluarga- benarkan kriteria pilihan kita berkahwin dengan orang yang dapat digunakan ke jalan Allah atau ibadah? Pekerjaan- adakah kita mengambil sesuatu bidang itu agar dapat digunakan di jalan Allah?

Nauzubillah jika ;
Harta-bukan sebagai alat untuk ibadah,
Keluarga-berkahwin kerana untuk diri sendiri dan hidup bahagia,
Pekerjaan- bekerja dan mengambil bidang yang diminati hanya sebab itu cita-cita…
kerana itu adalah tanda-tanda SYIRIK…

seringkali orang yang keliru dalam membuat keputusan adalah kerana mereka keliru dengan perasaan sendiri. Pernahkah kita fikir adakah rasa itu penting hadir sebelum kelulusan kriteria mengikut syar’e?

Misalnya, ramai wanita yang inginkan suami yang soleh namun apabila benar datang melamarkan lelaki yang soleh, Kriteria lain pula menjadi nilaiannya baik pekerjaan mahupun rupa dan sebagainya. Ana tertarik dengan entry seorang sahabat yang lebih muda dari segi usia namun matang dalam pengalaman dan ilmu agamanya
(klik sini)…kita selalu meletakkan ciri-ciri soleh/solehah pasangan melalui zahir yang terlihat sebelum menikahi pasangan tersebut. Dengan kata lainnya cari pasangan yang sedia soleh.

Namun, kita terlupa kesolehan itu mungkin terbit selepas seseorang itu menjadi pasangan kita. Disitulah nilaian usahakan kita mendapatkan pasangan yang soleh. Bukan bermakna Allah beri sedebuk pakej lengkap pasangan soleh. Tetapi kitalah perlu berusaha menjadikan diri dan pasangan ke arah soleh wa musleh selepas bernikah. Jika kita masih berfikir bahawa memilih pasangan yang soleh itu benar menjamin kebahagiaan akhirat…lihatlah contoh-contoh yang ada sejauhmana insan yang disangka soleh dimata rupanya insan biasa. Mungkin ada yang berkata, bukankah nabi shalallahu alayhi wasalam menyuruh memilih yang beragama…Ya, jika pilihan yang ada itu lebih baik agamanya itulah yang sepatutnya pilihan kita. Apa yang ingin ana tujukan di sini adalah bagi mereka yang terlalu tinggi Kriteria ‘baik agama’ nya..kerana ramai juga salah sangka baik agama di pandangan mata mereka ini kadangkala lebih pada kriteria nafsu perasaan semata.

Apapun selamat bermujahadah…

~ana bukanlah yang terbaik untuk berkata bab nie, namun ianya hanya ilham untuk berkata-kata...Allahu'alam~

Rasulullah saw bersabda: “Sesungguhnya wanita yang berkat adalah cepat nikahnya, ringan maharnya dan subur rahimnya.” (Hadis ini dikeluarkan oleh Imam Ahmad –hadith hasan)


Rasulullah saw bersabda: “Jika seseorang wanita solat lima waktunya, puasa bulan Ramadhan, menjaga kemaluannya, mentaati suaminya maka hendaklah masuk ke dalam Syurga lewat pintu mana sahaja yang dia kehendaki.” (Hadis ini dikeluarkan oleh Imam Ahmad dan Ibnu Hibban – Shahih)

No comments: