Thursday, November 12, 2009

~...Suratan atau kebetulan???...~

sekadar gambar hiasan =p

bismillah~


“ sebenar semua peserta hebat-hebat belaka, saya menang nie kebetulan ja” komen pemenang sebuah program realiti televisyen.


“ macam mana awak boleh jumpa dompet saya?” tanya Arissa
“ ooo….kebetulan masa saya lalu kat bus stop tadi” jawab Riana


“wah, terrernyer awak dapat markah penuh!”

“xdelah kebetulan je nie”


Selalu tak kita mendengar perkataan yang dibold kan? Sebenarnya secara tidak sedar kita seperti merasakan bahawa setiap yang berlaku terjadi dengan sendirinya sehingga kita lupa akan kekuasaan Allah Taala dalam setiap inci kejadian di bumi walhal daun yang berjatuhan, awan yang bergerak dan haiwan yang melata di muka bumi ini pun dibawah kekuasaanNYA...


Apatah lagi manusia dan yang paling terkilan ungkapan itu menjadi kebiasaan mulut manusia yang beriman iaitu menTauhidkan ALLAH TAALA.


Maka,sebaliknya ungkapan yang perlu kita guna ialah:


“sebenar semua peserta hebat-hebat belaka, saya menang nie pun dengan keizinan ALLAH TAALA"


“ALLAH TAALA takdirkan saya menjumpai dompet awak"


“alhamdulillah rezeki dari ALLAH TAALA”



ALLAH TAALA berfirman :


Dan (ingatlah) ketika Tuhan memaklumkan, “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, niscaya Aku akan menambah (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-KU) maka pasti azabKU sangat berat" (Surah Ibrahim 14: 7)
Allahu'alam~

No comments: