Tuesday, January 26, 2010

~…Edisi Jurnal Praktikum: 2nd week ROSII…’Memanusiakan manusia’...~




Bismillah~


Isnin 25/1
- hari ini macam biasa kena relief kelas, 5 Budi mempunyai pelajar Melayu yang lebih ramai berbanding kelas-kelas lain, tapi pelajar india tetap majoriti. Melangkah masuk ke kelas aku cuba memberi eksperesi wajah yang garang (seperti yang dipesan semasa seminar praktikum) tapi dalam hati aku sangat geli hati nak ketawa, aiyoo serius la cikhgu..=p


-pelajar lelaki india kelas ini lebih mendengar cakap berbanding pelajar Melayu. Adoiii sepatah aku bertanya berpatah-patah kata mereka menjawab. Aku suruh mereka buat kerja sendiri dan salin nota yang telah guru mereka tinggalkan. Pelajar lelaki di belakang tetap berborak dan mengacau orang. Aku kesian tengok diorang nie buang masa, aku pergi dekat mereka dan menyuruh mereka keluarkan buku, mengelabah baru nak cari buku. Aku marah boleh pula mereka buat lawak, adoiii tak jadi nak marah(mungkin tak cukup tegas) aku pun ter’join’ gelak dengan mereka. Baru sebut mengenai kesedaran supaya jangan buang masa dan tanggungjawab mereka sebagai pelajar yang akan hadapi SPM dan mereka kata ha, da kena ceramah. Melihat wajah-wajah mereka tiba-tiba hiba hati, alangkah bertuahnya Islam dan negara jika para syabab ini menjadi pejuang agama berguna untuk bangsa. Hanya doaku titipkan…..




26/1 (selasa)
-pagi nie dapat relief class lagi. Kelas 2 Gigih untuk dua masa. Mulanya cadang nak buat kuiz Geografi sebab aku memang akan mengajar tingkatan dua.kebanyakkan pelajar terdiri dari kaum india, cina tiada langsung dalam kelas ini. Kelas Gigih ini kelas ke 5 mereka kelihatan merendah diri dan tidak punyai semangat.


-Tanya mereka subjek apa waktu nie, rupanya subjek Sivik. Alamak tak bawa buku teks Sivik. Memang aku juga kena mengajar subjek Sivik. Okies tidak mengapa aku pinjam buku mereka dan mencari soalan yang sesuai untuk mereka. Terlebih dahulu aku menyoal setiap orang apa cita-cita mereka. Aku suruh diorang sedar apa tujuan ke sekolah dan menghargai jasa ibu bapa mereka yang berkorban menghantar mereka ke sekolah. Aku tertarik pada topik faktor kecemerlangan diri, aku suruh mereka buat kumpulan yang terdiri daripada 4-6 orang. Memang diorang (terutama pelajar india) susah nak ‘pick-up’ arahan. Xpa aku dengan seronok mengulangi setiap arahan kepada setiap kumpulan.


-Selesai setiap wakil kumpulan menulis di white-board jawapan mereka. Aku suruh setiap orang keluarkan kertas dan buat dua bahagian mengenai perkara negatif dan positif dalam diri. Arahan ini juga terpaksa aku terangkan berkali-kali kepada setiap kumpulan, Alhamdulillah aku seronok menerangkan kepada mereka kerana menyedari tahap IQ mereka yang rendah. Perkataan positif/baik dan negatif/buruk pun mereka tidak faham. Akhirnya semua dapat menyenaraikan kebaikan dan keburukan dalam diri. Aku suruh mereka tulis semula besar-besar keburukan tersebut, koyak dan buang kertas tersebut ke dalam tong sampah dan pastikan sikap itu kamu telah buang sekali dalam tong sampah jangan biarkan melekat dalam diri kamu.


-Mereka semua semangat buat sampah sampai ada yang baling kepada kawan-kawan aiyooo…tapi aku kagumlah kepada sorang pelajar lelaki melayu nie, dia mengaku dia pernah curi basikal, buli, merokok, ponteng kelas dan sekolah, bergaduh, merempit dan banyak lagi. Senarai dia sampai tiada sikap positf/baik dalam dirinya. Aku suruh dia berazam dan berjanji untuk baiki diri. Erm, tak tahulah dia mahu berubah atau tidak. Masa rehat pun sampai, mereka apa lagi semua nak berlari keluar kelas. Aku tutup pintu dan suruh mereka beratur sebelum keluar. Alhamdulillah semua dengar cakap. Seronok pulak =)…tidak ku sangka masa mereka mahu melangkah keluar beberapa pelajar perempuan India dan Melayu menyalami aku dan mencium tanganku…huh! Terharu…



...bersambung...




p/s: minggu ROS nie agak santai lagi, boleh la 'update' blog...mulai minggu depan tak tahulah.

2 comments:

twin sisters (Hana Hani) said...

salam ziarah kak ezzah. thanks for sharing, i'd love to read more and more experience about being a teacher, as my preparation :D

Sy pernah jadi cikgu ganti 3 hari kat skolah rendah, hmmmm... baru tau susah nya nak control budak-budak, tinggi pulak lebih kurang budak-budak ni je, lagi la budak-budak tak takut,
hopefully sekolah menengah will be better..?
this experience makes me feel quite nervous to be a teacher.

~UmMu SuMayYah a.k.a aZiZaH JaBaR~ said...

wsalam ya ukht Twin =)
jazakillahu khairon sudi ziarah~

sememang tujuan jurnal ini untuk adik2 yg masih di UPSI..juga yg bakal bergelar cikgu..dan paling penting diari akak untuk tatapan akan datang..he3

if jurnal ini ditulis oleh guru yang da lama berkecimpung tentu sudah lain versi...

lain sekolah lain environment,
lain pelajar lain pula cabarannya..
yang penting diri sendiri kan..
bersedia hadapi apa sahaja...

insya Allah akan di 'update'