Thursday, January 28, 2010

~...Edisi JuRNaL PrakTikum : Suara owh Suara ...~



bismillah~


28/1/2010

-pagi nie aku 'observe' Cikgu Azira mengajar Bahasa Melayu kelas 2 Cekal, sengaja aku nak tengok cara Cikgu Azira mengajar dan sekurangnya aku bersedia mengambil alih tugasnya minggu depan dengan mengenali 'peel' pelajar 2 Cekal nie. Ermm..3 orang pelajar Cina kelas nie buat 'dono' ja Cikgu mengajar di depan...Cikgu Azira marah pun diorang takda perasaan. aku da lama perasan dari sekolah menengah lagi setengah pelajar Cina nie (yang jenis malas belajar) memandang rendah pada Cikgu-cikgu Melayu, yelah kebanyakkan mereka boleh pergi tuisyen jadi apa nak heran. Teringat pulak masa mikro dan makro teaching masa study dulu 'pelajar-pelajar' semua baik2...sebab memang da terpelajar (kawan2 kelas juga) malah boleh lagi pakat bekerjasama bila pensyarah nilai markah. dan hari nie realitinya pelajar macam2 ragam. kebolehan guru untuk mengawal kelas memang teruji..dengan nak kejar silibus, nak fahamkan pelajar yang berminat nak belajar dan nak diamkan pelajar yang kurang minat.


-hari ini aku ambik 1 masa untuk mengajar Geografi bagi memenuhi ROS II, semalam dan masuk mengajar pun ganti Cikgu Nur'ul Akhmal..tapi semalam bagi nota ja kat kelas 2 Gigih..mereka boleh ikut cakap aku walaupun ketua kelas nyer banyak ngelat...
hari ini pulak 2 Iltizam...memang guru pembimbing aku Cikgu Kalimah da cakap siap-siap kelas hujung-hujung nie bermasalah...
-erm, aku masuk sekali dengan Cikgu Kalimah...kali ni sesi buat latihan bagi bab 1, mula-mula Cikgu Kalimah bercakap dan beri penerangan...wah, Cikgu Kalimah nie badan kecik dan bila bercakap lembut ja..sekali bersuara dalam kelas haaa...semua jelas...
-tiba turn aku pulak...alamak bajet suara da kuat rupanya tak kuat lagi...ditambah pulak memang pelajar kelas nie Cikgu cakap dorg bercakap..cikgu diam diorang bercakap juga...adoiii..
aku da mengelabah sikit bila pelajar-pelajar cakap 'cikgu suara tak dengar'...

-aku teringat masa semester 1 di UPSI dulu aku masuk Palapes...tiba turn aku beri 'command' suara aku tak kuat...lalu Sarjan (lupa nama dia) suruh aku berdiri tengah padang dan menjerit sampai dia dengar suara aku..hu3 itulah saat2 yang memalukan.tapi itu jugalah asam garam tentera untuk uji ketahanan mental..cuma aku tak mampu teruskan sebab kehidupan ala tentera bukan 'method' untuk capai matlamat ku...ilmu yang ku dapat salah satunya nak suara kuat kena keluarkan suara dari perut, if cakap macam biasa itu suara dari tekak. tapi kena latih selalu maa...

-Cikgu Kalimah pesan minggu depan bawa rotan...adoiii aku paling tak suka mendidik guna rotan nie..nanti diorang ikut arahan sebab takut dengan rotan...tapi memang pelajar-pelajar sek.men nie (rasanya kebanyakkan sek.macam tu) agak nakal...merayau tak masuk kelas, menyorok dalam tandas..bila tengok GPK HEM perambat mereka dengan rotan macam 'jaga lembu dan kambing pula' owhhh..bukan maksud ku menyamakan mereka..tapi sejauh mana 'rotan' itu berkesan walaupun bukan digunakan untuk memukul tapi menakutkan mereka.
-sebenar satu cabaran guru-guru di sekolah nie, ialah para pelajar dari kaum india yang tidak fasih berbahasa melayu lagikan tak faham bahasa melayu. Kebanyakkan mereka dari s.k.Tamil...bayangkan nak suruh mereka diam..mereka tanya balik 'cikhgu diam tu apa cikhgu?...belum lagi suruh mereka bezakan sesuatu perkataan yang sama bunyi.
-esok 29 Januari Hari Merentas Desa...ya,inilah kali pertama aku lihat acara merentas desa yang sebenar...sebab sepanjang aku sekolah nama aja merentas desa tapi yang direntasi kawasan perumahan dan bangunan...kali nie mereka merentas ladang kelapa sawit bertemankan lembu-lembu dan anjing-anjing yang berkeliaran di setiap penjuru jalan.
......bersambung.....

No comments: