Friday, April 2, 2010

~...Gua...~




bismillah...

Pernah terfikir masa zaman sekolah dulu, ketika merasakan betapa lemahnya diri nak hadapi dugaan zaman remaja, betapa bosannya dengan hidup yang dikelilingi maksiat dan dosa. Terfikir nak duduk kat madrasah pondok, belajar agama sahaja. Di kelilingi teman-teman yang baik. Malah terfikir nak duduk dalam gua, mengasingkan diri dari dunia yang penuh noda dan dusta.

Bermesej dengan seorang sahabat mengingatkan lagi imaginasi 'pemudi khafi' tersebut.
"Ukhti ana teringin sangat nak lari dari di kelilingi masyarakat yang rosak seperti sekarang . Terasa nak tinggal di tempat sahabat-sahabat yang soleh sahaja." lebih kurang maksud mesej yang diterima dari seorang sahabat.

Lantas ana yang kini menolak imaginasi pengecut tersebut hanya mampu membalas,
"Ukhti berada di kalangan sahabat yang soleh memang itu yang sebaiknya dan tetapi terus mengesklusifkan diri dengan lari dari berusaha mengamalkan ilmu itu bukan sunnah para Nabi. Hak ilmu yang dituntut untuk diamal dan disampaikan. Jika semua penuntut ilmu, golongan ulama dan para ustaz hanya mahu duduk di kelompok yang baik, maka siapa pula mahu membaiki masyarakat yang rosak. Sememang kita tidak mampu memberi orang lain hidayah kerana hidayah itu milik Allah Taala tetapi kita disuruh untuk menyampaikan pesanan saling ingat mengingati ke arah kebenaran dan kesabaran."

Nabi Shalallahu alayhi wasalam bersabda;
"Seorang muslim yang bergaul dengan orang ramai dan bersabar atas kesakitan yang mereka lakukan lebih baik dari seorang muslim yang tidak bergaul dengan orang ramai dan tidak bersabar atas kesakitan yang mereka lakukan." Hadith riwayat al-Tirmizi dan Ibn Majah


Bercakap mengenai aspek lingkungan, bi'ah atau persekitaran. Sememangnya pengaruh sekitar sangat-sangat besar kepada iman manusia. Dan kita sering meletakkan 'mind setting' apabila seseorang masuk tempat nie rosaklah dia menjadi seperti orang-orang yang berada di tempat tersebut. Misalnya, seorang pelajar A yang mahu bertukar sekolah dengan niat nak tinggalkan kawan-kawan di sekolah lama yang sangat mempengaruhi dirinya untuk menjadi nakal. Maka, dia pun berpindah ke sekolah baru yang berada di bandar besar. Guru mula menakutkannya mengenai budaya sosial di bandar yang menjadi kemungkinan besar pelajar A ini akan bertambah nakal. Akhirnya ternyata sangkaan guru tersebut meleset, kerana berbekalkan motivasi dalaman yang mahu membaiki diri, pelajar A ini mampu tegar menjadi pelajar yang baik walaupun di kelilingi pelajar-pelajar yang nakal.




Sebaliknya pula pada kes seorang pelajar B dari bandar besar yang telah mengugurkan bayi luar nikah, ditukarkan oleh ayahnya ke sekolah pelajar A yang terletak di luar bandar dengan sangkaan sekolah luar bandar membolehkan anaknya menjadi baik. Tetapi sangkaan ayah pelajar B tadi meleset sama sekali apabila selang dua tahun selepas itu anaknya iaitu pelajar B masih membuat perkara yang sama. Jelas di sini, bukanlah persekitaran itu faktor utama seseorang jadi baik atau jahat, walaupun tidak dapat dinafikan sama sekali kesan persekitaran terhadap seseorang individu. Tetapi diri sendirilah yang menentukan pilihan 'nak atau tak'.




Menyentuh pula topik motivasi, sering kali manusia mengharapkan orang lain memberikan motivasi, semangat atau perangsang kepadanya. Hakikat sebenar definisi motivasi itu sendiri berkonsepkan dari dalam ke luar bukan dari luar ke dalam, yang membawa maksud sesi motivasi bukanlah memberi tetapi sekadar mengejutkan kesedaran yang tidur dan semangat yang kelelahan.




Sememangnya iman manusia biasa itu sifatnya naik dan turun. Disaat merudumnya semangat keimanan itulah perlunya manusia kepada Tarbiyyah Dzatiyyah (mendidik diri sendiri). Bagaimana mahu mendidik diri sendiri? Setiap individu punyai cara masing-masing untuk memperbaiki diri. Namun sebagai muslim, cara terbaik adalah kembali kepada hakikat diri sebagai muslim (menyerahkan diri kepada Allah Taala dengan menunaikan segala perintah menjauhi segala larangan) dan mukmin (bertaqwa kepada Allah Taala). Dan disaat lemahnya iman itulah perlunya makanan iman agar ruhiyah dapat disegarkan kembali. Fitrah ruh manusia memerlukan sesuatu yang bersifat rohani iaitu aktiviti kerohanian dan sebagai muslim ibadah kepada Al-Rabbul Izzati. Melalui solat yang khusyuk dan menepati waktu, solat malam, baca al-Quran dan maknanya, baca al-Hadith, zikir dan puasa dapat membentuk keimanan yang mantap.
Walau bagaimanapun, dalam keistiqamahan beramal terdetik juga kelelahan di jiwa manusia dan dengan itu perlunya manusia secara konsisten terus menambah ilmu agama. Ilmu itu buahnya amal dan amal yang sahih lagi diterima itu juga hanya berasal dari ilmu yang sahih lagi benar datangnya dari dua sumber Al-quran dan as-Sunnah.
Allahu'alam~

No comments: